Cabinet Individual de Psihologie Madalina Cretu - Produse, oferte, noutăţi

Articole

ANXIETATEA GENERALIZATA

acum 20 zile

Ce este anxietatea generalizata?

Cu totii suntem din cand in cand ingrijorati; ne ingrijoram pentru lucruri care s-ar putea intampla , in alte situatii este suficient sa avem doar un somn mai nelinistit. Insa, persoanele cu anxietate generalizata experimenteaza simtome fizice care le impiedica sa isi traiasca viata in limite normale.

Asemenea simtome includ: oboseala, stari de neliniste ,dificultati de concentrare, stare de iritabilitate, insomnii, tensiune musculara. Persoanele care traiesc anxietate generalizata se ingrijoreaza pentru o serie de evenimente cum ar fi starea de sanatate , probleme financiare, respingere sau performanta si isi controleaza cu dificultate aceste ingrijorari. Multe persoane care sufera de anxietate generalizata considera ca ingrijorarea lor nu mai este “controlabila” , iar din aceasta cauza cred ca se vor imbolnavi sau vor innebuni.

Conform studiilor, aproximativ 7% din populatie sufera de anxietate generalizata, insa femeile dezvolta aceasta tulburare cu o probabilitate mai mare de doua ori decat barbatii.

Cum influenteaza gandirea anxietatea generalizata?

Persoanele cu anxietate generalizata par sa fie ingrijorate datorita faptului ca, de cele mai multe ori, li se vor intampla lucruri rele, catastrofice. Ele prezic ca li se vor intampla evenimente “cumplite”, chiar si in cazurile in care aceasta probabilitate este extrem de redusa.

Ele cred ca, deoarece sunt ingrijorate, li se va intampla ceva grav, cumplit, se folosesc asadar de emotiile lor ca de niste dovezi pentru existenta unui posibil pericol!

Iata cateva exemple de tipuri de distorsiuni cognitive specifice anxietatii generalizate:

Ganduri automate distorsionate : “Se va intampla ceva teribil, catastrofal” – Interpretarea catastrofica.

Convingeri dezadaptative : “Trebuie sa scap de anxietate acum si pentru totdeauna”, “Daca lumea ar sti ca sunt anxios/anxioasa, m-ar respinge”, “Nu ar trebui sa fiu o persoana anxioasa”.

Scheme disfunctionale : “Faptul ca sunt anxios inseamna ca sunt bolnav” , “ Ceilalti vor rade de mine”.

Cum v-ar putea fi de ajutor terapia cognitiv-comportamentala?Terapia cognitiv-comportamentala v-ar putea ajuta in identificarea credintelor legate de costurile si beneficiile ingrijorarii, invatand modul in care puteti recunoaste diferentele dintre ingrijorarea productiva si cea neproductiva.

Planuri de tratament si interventii pentru depresie si anxietate, de Robert L. Leahy si Stephen J. Holland. Drepturi de autor Robert L. Leahy si Stephen J. Holland,2000.